mandag 12. september 2011

417,3 km.

Søndag ettermiddag setter jeg meg i bilen, jeg skal til Hedmark. Bilen er ryddet og støvsuget, den er klar for veien,  klar for turné, - jeg også:-) Jeg skal være borte ei uke, skal besøke ungdomsskolene i Alvdal, Kvikne og Tynset. Høstløvet flakser i vinden før den tumler og triller over veibanen og lander i grøftekantene, ingen kø, trafikken flyter lett. Jeg sitter og gauler og synger sammen med Di Derre, Simply Red og snubler meg videre gjennom andre låter jeg kan huske bruddstykker av tekstene på. Termosen er full av kaffe og sjokoladen ligger i setet ved siden av meg. Humøret er godt og jeg kjenner jeg gleder meg. Er spent!
Jeg har vært i Hedmark mange ganger, ja jeg tror faktisk Hedmark var det første fylke jeg reiste på en lengre turné i. Og det er lenge siden nå, jeg lover :-) Det skumrer, høstmørket sniker seg på mellom kl 19.00 og 19.30. Klokka er nærmere 21.30 når  jeg er fremme på Tynset hotel, og da med øya i kryss og spinn i hodet. Har kjørt den siste timen i øs pøs regnvær, med vindusviskerne på full fart, nylagt asfalt, mørk og blank skal si det speilet lysene fra motgående trafikk så det holdt! Oj, oj, det regnet!
I dag da jeg våknet sloss sola med morgentåka mens jeg sloss mot nattesøvnen som ikke frivillig ville gi slipp. Men etter en del kopper kaffe og frokost kjørte jeg sørover igjen til Aukrusts hjembygd Alvdal for å besøke Alvdal ungdomsskole. 4 kulturverter møtte meg, - alltid hyggelig å bli møtt av " the crue" 
Jeg møtte både 8. 9. og 10. trinn der og ble tatt godt imot av alle! Helt topp!  Og ekstra hyggelig var det å møte elevene i 9. trinn som jeg faktisk hadde møtt før da Peder K. Bugge ( en meget dyktig billedkunstner) og jeg var her med cross over- prosjektet "Ord tar form"  for 3- 4 år siden. (Den gangen de gikk på Steigen og Plassen barneskole) Så jeg fikk altså den gledelige opplevelsen av å møte "kjente" igjen. Så her fra Tynset og Hedmark kan jeg melde om en hektisk og morsom dag på jobb. Og... Må bare fortelle at her på Tynset har de elg på taket, så dem da jeg kikket ut av vinduet i dag morges. Tuller ikke, sjekk selv. Lover å finne ut mer om det og finne verdens største spark skal jeg også prøve, for den skal nemlig befinne seg på torget her:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar