fredag 9. desember 2011

En bil ringer og en telefon kommer kjørende, - eller???

Ja, sånn kan tunga slå krøll på seg når en kommer til dagens 3. økt ute i forfattebesøk :-) Nå er jeg hjemme igjen, etter at jeg i forrige uke hadde  2 dager med forfatterbesøk på Gimle skole i Bergen. I løpet av de 2 dagene møtte jeg elever fra 8. klasse på skolen, - hele 6 grupper, det vil si godt over 100 elever, - glemte å telle! Det var virkelig morsomt og spennende å få møte alle sammen. Jeg fikk meg en selvutnevnt manager og utover det mang en god latter, smil og gode møter! Det var serriøst bra, og da mener jeg serriøst med dobbel konsonant:-) Denne tar nok noen av dere som har møtt meg! Og nok en gang så fikk jeg kjenne på hvor heldig jeg er som får lov å reise rundt og møte unge mennesker, fortelle om bøkene mine og om det å skrive. Det var Bergen off. Biblikotek, eller rettere sagt filialen på Landås og Åshild som hadde tatt kontakt og bedt meg komme til Gimle skole med ett mål for øye, vekke leselyst. Og det håper jeg at jeg klarte hos noen, tvi,tvi.
Dette var mitt første besøk i Bergen og jeg vil si, -jeg fikk et møte med Vestlandet jeg tidligere bare har sett og hørt om, - først og fremst fra værmeldingene på tv. Det blåste og regnet kom fra alle retninger, loddrett og vannrett og... Nå ja, det var vel vindretninger beskrevet med en viss kunstnerisk frihet, men.., i blant, sprakk skyene opp, bare se her! Da benyttet jeg annledningen og ruslet rundt i byen, kjøpte meg ei varm fiskekake, noe jeg mener en bør når en besøker Bergen, - anbefales! Ja, og så spiste jeg den nydeligste suppen jeg har fått servert. Blåskjellsuppe med safran! Det var en fryd for ganen, tro meg.
Jeg høres glad og fornøyd ut, gjør jeg ikke? Både for å ha opplevd Vestlandets naturkrefter, varme fiskekaker og en nydelig suppe, men først og fremst for møtet med alle dere i 8. trinn på Gimle skole. Ha en flott førjulstid alle sammen. Snart ferie, og hva med å sette av litt tid til å bla i ei bok:-)   

1 kommentar:

  1. Det høres ut som du hadde fine dager i Bergen, Liz Bente! Jeg tenkte på deg... :-)
    Håper du har noen fine dager som gir deg skriveglede nå!
    Mine tanker spinner om litt av hvert, som du tydeligvis har fått med deg. Takk for dine gode ord.
    Julen skal jeg tilbringe nede i varmen.. :-)
    God adventsklem til deg!

    SvarSlett