onsdag 21. september 2011

En ganske spesiell dag på jobb.

Jeg hadde en flott dag på jobb idag, først var jeg på Byskogen skole og så var jeg på Verdensmesteren. Det er alltid spennende å komme til VM, - hvorfor? Her får jeg møte unge mennesker som ikke har vært så lenge i Norge, som fortsatt leter etter ord og utrykk for hva de føler og tenker med et nytt språk. Jeg har tenkt på det mange ganger, om jeg skulle skrive om glede, sorg, sinne eller lykke, hvordan ville jeg klart det om jeg ikke fikk bruke mitt eget språk? Hmm... Men de tar imot meg med åpenhet, nysgjerrighet, de våger spørre; Hva betyr det? Hvis jeg vil si... hvilke ord skal jeg bruke da? Og jeg føler at de gir nok meg like mye som jeg kan gi dem, fordi jeg selv må lete etter og tenke over ordene og betydningen av ord. Det ble mange fine dikt idag også, for leken med kjente og nye ord, fantasi og sanser gav resultat:-)
I går hadde jeg også en flott dag på jobb. Noe spesielt var det å ha et skriveverksted med en annen forfatter i rommet, ja- jeg mener en ordentlig forfatter, nemlig Liv Hege Refsdal. Det var ekstra spennende og artig. Spennede fordi det ikke er ofte en har andre forfattere som tilhørere i en slik setting. Artig fordi jeg kunne se hvordan hun smilte og nikket mens jeg snakket med elevene. Hun forsto så godt hva jeg ønsket å dele med dem. Det å skrive den gode historien og å skape den levende teksten, - er noe vi begge strekker oss mot og streber etter når vi sitter der midt i våre skapte universer i møte med nye mennesker og deres historier. Og etter tankespinn og kreativ lek med frodig fantasi, kunne vi begge bidra når elevene skulle skrive sine små tekster/ dikt om HØSTEN. Takk til deg Liv Hege, det var topp å få møte en forfatter da jeg var på jobb i går:-)
Her kan deres lese Liv Heges innlegg på hennes blogg, se bilder fra besøket og lese mer om henne og hva hun skriver.
http://livhegesskriveblogg.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. Jeg dumpet innom bloggen via Liv Hege sin blogg..Jeg jobber ganske ofte i skolen og blir kjempeglad når jeg leser om forfattere som dere! Dere gjør en veldig viktig jobb. Å inspirere barna til å møte ordene. Skape egne setninger. Kjempeviktig.

    SvarSlett
  2. Åååh, tusen takk for dine herlige ord! Både her og inne på bloggen min!
    Ja, det var utrolig flott å være sammen med deg - som forfatter - hos elevene mine i går! Du "så dem", og det er en vanvittig god følelse... både for dem og for meg som lærer (og forfatter)
    At du og jeg er på nett, snakker samme språk, og "bare skjønner hverandre" er bare så herlig! Det er ingen selvfølge... Vi forfattere er kanskje en "egen rase"...
    Jeg setter utrolig stor pris på ditt bekjentskap - og jeg gleder meg til å følge deg videre. God klem fra meg!

    SvarSlett