mandag 19. november 2012

Tilbakeblikk, - besøk i Osloskolene

Nå er jeg snart ferdig med turneen i 9. trinn i Oslo. Det har vært 3 spennende uker. Har blitt småproff på å  reise kollektiv, - eller?? Skal i allefall ha at jeg har kommet meg fra A til Å uten å rote meg bort, haha.
Jeg startet uke 45 på Øraker skole, så etter 2 dager der var det Hauketo skole som sto for tur. Der ble jeg møtt tidlig på morgenen ved T-banen av en fantastisk dame, skolens bibliotekar som også underviser i norsk. Takk Kari! Takk for mottakelsen, oppfølgningen og for at jeg slapp å gå opp alle bakkene til skolen. Ja, for det gikk oppover, oppover og oppover til Hauketo også nemlig :-)
Da de 2 dagene var over tok jeg meg i å tenke; - " Så trist, skulle gjerne vært her en dag eller to til."
Så var det Linderud skole, ingen oppoverbakke kun en svak helling på veien fra T- banen, - yes! Jeg møtte en masse flotte elever her også, og som på de andre skolene ble de virkelig glade for sine eksemplar av ungdomsromanen jeg signerte og gav dem. Alle klassene jeg møtte fikk hvert sitt eksemplar av " Ikke en gang til" slik at de som ville kunne lese videre. Alle klassene hadde lest første kapittel før jeg kom, slik at de kjente litt meg og hvordan jeg skriver før jeg kom.
Mandag i uke 46 gikk turen til Rommen skole.  Rommen har et flott bibliotek og bibliotekaren Ann- Iren hadde sørget for å hente inn så mange eksemplarer av bøkene mine slik at elevene kom dit etter forfatterbesøket fikk de fleste låne det de ønsket. Takk! 3 økter hadde jeg der og tida gikk fort! Så fort at jeg knapt visste hvordan jeg skulle rekke å dele alt jeg ville dele med dem. Og det var vel i siste økt jeg sa; " Tida går så fort og vi har bare en halv time igjen:" Nesten alle tenkte som jeg, tida gikk fort, men så hørte jeg en si; - "Nei, det går tregt" Og jeg måtte bare fortelle ham at det var det ikke så vanskelig å forstå. Ja, for det er sånn at for noen går tida tregt når en må sitte i 90 minutter å høre på en forfatter som snakker om bøker og skriveprosesser, og... I alle fall når en ikke er interessert i slikt i det hele tatt. Så jeg måtte takke ham for at allerede hadde sittet der i en time, vært så positiv og oppført seg så høflig og vist respekt. En må ikke glemme at det en selv brenner for faktisk ikke er like artig for alle. Mennesker er ulike, har forskjellige interesser og takk for det!
Fra Rommen skole.
Så jeg slutter av med å takke alle jeg har møtt, dere har alle gitt meg så mye. Ja til og med gitt meg lyst til å sette meg ned å skrive igjen! Så får vi se hva det blir ut av det:-)
Og nå setter jeg meg snart i bilen for å kjøre inn til Oslo for å besøke Vetland skole, gleder meg!

1 kommentar:

  1. Hei Nazia.
    Takk for hyggelig kommentar her på bloggen min. Jeg skal fortsette, både med å reise rundt i skoler og skrive også. Har ikke gått så bra med skrivingen i det siste, i blant kan det være litt vanskelig, men det kommer til å løsne snart!! Kan forresten fortelle deg at jeg allerede i morgen reiser innover til Oslo igjen. Jeg skal ha skrivekurs med 2 klasser på 2 skoler, en dag i uka i 6 uker skal jeg møte disse klassene, og jeg gleder meg!!

    SvarSlett