mandag 12. mars 2012

Lek med ord.

Jeg er nå inne i 3. og siste uka i Sandefjord. Det har vært kjempefint å få møte så mange nye mennesker. Det er forfatter Kari Sverdrup og jeg som har skriveverksted med 7. trinn i Sandefjord og vi har som oftest to grupper hver, pr dag, 3 dager i uka. Til nå har jeg vel møtt en cirka 160 elever og flere blir det før uka er omme.

Elevene leker med sanser, fantasi, skildrer og skaper bilder med ord. Og teksten blir levende! Du kan se det for deg, kjenne følelsen av... Dette er gøy!
Noen utbryter; - Jeg trodde ikke det var så lett! - Sånn har jeg ikke tenkt før! Og det er faktisk ganske mange som rekker opp hånda når jeg spør om det er noen som er litt positivt overrasket over seg selv og hva de har fått til, og er det noe som kan være mer gledelig enn det? Neppe!

Jeg fikk lov å dele noen få setninger, et lite utdrag av en tekst som en av jentene fra Fevang skole skrev i forrige uke, her er den:
Det er mørkt. Gatelysene ser ut som små telys.Mørket har tatt igjen lyset.
Stjernene er små øyne fra de fargerike bladene som egentlig er små drager.
Jeg ser fyrstikktrærne miste dragebladene sine og de gråter regndråper.
Vinden er en streng lærer, en skyvedør som blir skjøvet igjen.
Tåken har lagt seg og ligger grå og fuktig som en svamp i lufta.
Dragebladene stirrer på meg, på himmelen.
Det var ingen som trodde meg da jeg sa at det var drager.
Men jeg vet om dem, de finnes, jeg bare vet det.

Er det ikke flott!

Det er to dager igjen, 3 grupper med elever jeg ennå ikke har møtt, tro meg når jeg sier; - Jeg gleder meg!

Og så kan jeg fortelle at denne uka så publiseres et nytt e- dikt, så gå og se på siden deres.
 http://www.e-diktet.no/   Les om du har lyst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar